Σε παρέμβαση στη Βουλή
προέβη ο Βουλευτής Ηλείας της ΝΔ και
πρώην Υφυπουργός Απασχόλησης Γιώργος
Κοντογιάννης προς τον Υπουργό Οικονομικών
αναφορικά με τον ατελή εκτελωνισμό των
αναπηρικών αυτοκινήτων.
προέβη ο Βουλευτής Ηλείας της ΝΔ και
πρώην Υφυπουργός Απασχόλησης Γιώργος
Κοντογιάννης προς τον Υπουργό Οικονομικών
αναφορικά με τον ατελή εκτελωνισμό των
αναπηρικών αυτοκινήτων.
Ο Ηλείος Βουλευτής
κατέθεσε Ερώτηση, στην οποία θέτει τα
εξής δύο πολύ σημαντικά ζητήματα. Πρώτον,
την ταλαιπωρία που υφίστανται οι
δικαιούχοι λόγω της μη αποδοχής των
γνωματεύσεων του ΚΕΠΑ από τις τελωνιακές
αρχές και δεύτερον, τις ασάφειες του
νέου νομικού πλαισίου αναφορικά με το
ποιοι δικαιούνται και με ποια δικαιολογητικά
ατελή εκτελωνισμό αναπηρικού αυτοκινήτου.
κατέθεσε Ερώτηση, στην οποία θέτει τα
εξής δύο πολύ σημαντικά ζητήματα. Πρώτον,
την ταλαιπωρία που υφίστανται οι
δικαιούχοι λόγω της μη αποδοχής των
γνωματεύσεων του ΚΕΠΑ από τις τελωνιακές
αρχές και δεύτερον, τις ασάφειες του
νέου νομικού πλαισίου αναφορικά με το
ποιοι δικαιούνται και με ποια δικαιολογητικά
ατελή εκτελωνισμό αναπηρικού αυτοκινήτου.
Το πλήρες κείμενο της
Ερώτησης έχει ως εξής:
Ερώτησης έχει ως εξής:
“Τους τελευταίους μήνες έχουν παρουσιαστεί
σοβαρά προβλήματα στον εκτελωνισμό των αναπηρικών αυτοκινήτων, τα οποία εισάγονται
ατελώς, βάσει του ν. 1798/88 και των υπουργικών αποφάσεων που έχουν εκδοθεί
κατ’ εφαρμογή του, από άτομα που ανήκουν σε συγκεκριμένες κατηγορίας αναπηρίας.
Όπως
αναφέρει η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.ΑμεΑ) με επιστολή της
με α.π 3550/12.11.12, τα εν λόγω προβλήματα καθιστούν αδύνατη την παραλαβή των
αυτοκινήτων από τους δικαιούχους και παρατηρούνται από την αρχή της εφαρμογής
του νέου συστήματος πιστοποίησης αναπηρίας (ΚΕΠΑ), το οποίο σχεδιάστηκε βάσει
του άρθρου 6 & 7 του ν. 3863/2010, χωρίς να λάβει υπόψη του ισχύουσες
προγενέστερες διατάξεις χορήγησης κοινωνικών οικονομικών παροχών όπως
αναφέρει η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.ΑμεΑ) με επιστολή της
με α.π 3550/12.11.12, τα εν λόγω προβλήματα καθιστούν αδύνατη την παραλαβή των
αυτοκινήτων από τους δικαιούχους και παρατηρούνται από την αρχή της εφαρμογής
του νέου συστήματος πιστοποίησης αναπηρίας (ΚΕΠΑ), το οποίο σχεδιάστηκε βάσει
του άρθρου 6 & 7 του ν. 3863/2010, χωρίς να λάβει υπόψη του ισχύουσες
προγενέστερες διατάξεις χορήγησης κοινωνικών οικονομικών παροχών όπως
είναι η
εισαγωγή αδασμολόγητων αυτοκινήτων από ΑμεΑ.
Συγκεκριμένα,
οι δικαιούχοι ΑμεΑ, οι οποίοι έχουν ήδη εξεταστεί από Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕΠΑ
καταθέτουν τη Γνωμάτευση Αναπηρίας τους
στις Τελωνειακές Διευθύνσεις. Οι νέες Γνωματεύσεις του ΚΕΠΑ δεν γίνονται αποδεκτές από τις τελωνειακές αρχές, αφού
αυτές ζητούν στις γνωματεύσεις να αναγράφεται ρητά εάν η πιστοποιημένη αναπηρία
εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 16 του ν. 1798/1988 όπως ισχύει. Όμως το ΚΕΠΑ σε επίσημη απάντησή του
επισημαίνει ότι δεν έχει υποχρέωση να αποφαίνεται εάν κάποιος εξεταζόμενος για
την πιστοποίηση εμπίπτει σε συγκεκριμένη διάταξη νόμου (στην προκείμενη
περίπτωση για το ν. 1798/88) για την οποιαδήποτε οικονομική κοινωνική
παροχή.
οι δικαιούχοι ΑμεΑ, οι οποίοι έχουν ήδη εξεταστεί από Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕΠΑ
καταθέτουν τη Γνωμάτευση Αναπηρίας τους
στις Τελωνειακές Διευθύνσεις. Οι νέες Γνωματεύσεις του ΚΕΠΑ δεν γίνονται αποδεκτές από τις τελωνειακές αρχές, αφού
αυτές ζητούν στις γνωματεύσεις να αναγράφεται ρητά εάν η πιστοποιημένη αναπηρία
εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 16 του ν. 1798/1988 όπως ισχύει. Όμως το ΚΕΠΑ σε επίσημη απάντησή του
επισημαίνει ότι δεν έχει υποχρέωση να αποφαίνεται εάν κάποιος εξεταζόμενος για
την πιστοποίηση εμπίπτει σε συγκεκριμένη διάταξη νόμου (στην προκείμενη
περίπτωση για το ν. 1798/88) για την οποιαδήποτε οικονομική κοινωνική
παροχή.
Επίσης, ο νόμος 4110/2013 (ΦΕΚ 17Α) «Ρυθμίσεις
στη φορολογία εισοδήματος, ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου
Οικονομικών και λοιπές διατάξεις», με το άρθρο 18 τροποποιεί τις διατάξεων του ν.
1798/1988 και της υπ’ αριθμ. Δ. 697/35/20.3.1990 ΑΥΟ δημιουργώντας μεγάλη
σύγχυση ως προς το ποιες κατηγορίες αναπήρων δικαιούνται τελικά ατελή
εκτελωνισμό αυτοκινήτου και με ποια δικαιολογητικά.
στη φορολογία εισοδήματος, ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας Υπουργείου
Οικονομικών και λοιπές διατάξεις», με το άρθρο 18 τροποποιεί τις διατάξεων του ν.
1798/1988 και της υπ’ αριθμ. Δ. 697/35/20.3.1990 ΑΥΟ δημιουργώντας μεγάλη
σύγχυση ως προς το ποιες κατηγορίες αναπήρων δικαιούνται τελικά ατελή
εκτελωνισμό αυτοκινήτου και με ποια δικαιολογητικά.
Με δεδομένο ότι τα άτομα με αναπηρία,
αποτελούν μια κοινωνική ομάδα που χρειάζεται τη στήριξη όλων μας, καθώς, εκτός
των άλλων έχουν απολέσει λόγω της οικονομικής κρίσης πολλά από τα προνόμια που
απολάμβαναν,
αποτελούν μια κοινωνική ομάδα που χρειάζεται τη στήριξη όλων μας, καθώς, εκτός
των άλλων έχουν απολέσει λόγω της οικονομικής κρίσης πολλά από τα προνόμια που
απολάμβαναν,
Ερωτάται
ο αρμόδιος Υπουργός:
ο αρμόδιος Υπουργός:
Ποια μέτρα
θα λάβετε ώστε να αντιμετωπιστούν τα νομοθετικά κενά που υπάρχουν και ως προς
το τι πρέπει να αναγράφεται στις γνωμοδοτήσεις του ΚΕΠΑ αλλά και ως προς το
ποιοι δικαιούνται και με ποια δικαιολογητικά ατελή εκτελωνισμό αναπηρικού
αυτοκινήτου;”
θα λάβετε ώστε να αντιμετωπιστούν τα νομοθετικά κενά που υπάρχουν και ως προς
το τι πρέπει να αναγράφεται στις γνωμοδοτήσεις του ΚΕΠΑ αλλά και ως προς το
ποιοι δικαιούνται και με ποια δικαιολογητικά ατελή εκτελωνισμό αναπηρικού
αυτοκινήτου;”