Sunday , June 16 2024

Ομιλία (επί της αρχής) στη Βουλή ως εισηγητή στο Νομοσχέδιο για την «Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση και στην αγορά εργασίας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης»



Ομιλία
επί της αρχής:

“Τους τελευταίους 9 μήνες, από τη στιγμή που η παρούσα
Κυβέρνηση ξεκίνησε το έργο της, έγινε μια τιτάνια προσπάθεια να σωθεί η Ελλάδα
από τη χρεοκοπία.
Προκειμένου να διασφαλίσουμε την επιβίωση της χώρας,
αναγκαστήκαμε να προχωρήσουμε στη λήψη επώδυνων μέτρων, το βάρος των οποίων
σήκωσε και σηκώνει ακόμα ο ελληνικός λαός.
Όπως όλοι αναγνωρίζουμε δεν είναι δυνατόν να συνεχίσουμε
να λαμβάνουμε μέτρα προς αυτήν την κατεύθυνση πρώτον και κυριότερο

γιατί ο ελληνικός λαός δεν αντέχει άλλο και δεύτερον
γιατί τα μέτρα αυτά δεν λύνουν το σύνολο του προβλήματος. Αφού για να μπούμε σε
φάση ανάκαμψης δεν αρκεί η βελτίωση των δημοσιονομικών.
Για να επιτύχουμε την άρση του αδιεξόδου στο οποίο
βρισκόμαστε και να οδηγηθούμε στην πολυπόθητη ανάπτυξη είναι αναγκαίο να
προχωρήσουμε:
Πρώτον,
και σε άλλες διαρθρωτικές αλλαγές προκειμένου να αντιμετωπιστούν παθογένειες
ετών και να οικοδομηθεί ένα κράτος σύμμαχος στον πολίτη αλλά και ένα περιβάλλον
που θα προσελκύει και δεν θα διώχνει επενδυτές .
Δεύτερον,
στην ενδυνάμωση του ιδιωτικού τομέα που είναι και ο μόνος που μπορεί να μας
οδηγήσει στην έξοδο από την κρίση και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.
Τρίτον,
στη λήψη αποφάσεων που θα καταστήσουν τους εργαζόμενους συμμάχους μας σε αυτήν
την προσπάθεια.
Σε αυτή τη βάση, όπως επανειλημμένα έχω αναφέρει
χρειαζόμαστε ένα νέο Συμβόλαιο με τον λαό που θα έχει
δύο άξονες:
1.  Ένα Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης
2.  Σταδιακή αποκατάσταση των κοινωνικών αδικιών που επέφεραν τα
αρχικά δημοσιονομικά μέτρα.
Ως προς το Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης, θα περιλαμβάνει
μέτρα που θα ωθούν στην ενίσχυση της παραγωγής σε τομείς που οι Έλληνες μπορούν
να διαπρέψουν όπως ο τουρισμός, η γεωργία και η κτηνοτροφία, η ναυτιλία, η
υγεία, η παιδεία, η έρευνα κλπ.
Παράλληλα όμως με τις πολιτικές ανάπτυξης πρέπει να ενισχύσουμε
τον κοινωνικό ιστό. Οφείλουμε να αποκαταστήσουμε, με την πρώτη ευκαιρία, τις
αδικίες σε βάρος των αδυνάμων, ασκώντας μια κοινωνική πολιτική που θα καθιστά
τους εργαζόμενους συμμάχους στην πολιτική που ασκούμε αλλά και πολιτικά θα αποτελέσει
ανάχωμα στη στροφή του λαού προς τα άκρα.
Το παρόν νομοσχέδιο που εισέρχεται σήμερα στην Επιτροπή
προς συζήτηση αποδεικνύει πως η Κυβέρνηση εκεί που μπορεί και οι συνθήκες το
επιτρέπουν, έχει τη θέληση και τη
βούληση να προχωρήσει σε ρυθμίσεις προς όφελος των πολιτών που στόχο έχουν και να επιλύσουν χρόνια προβλήματα και να αποκαταστήσουν αδικίες ετών.
Τα 78 άρθρα του νομοσχεδίου είναι μια σειρά σπονδυλωτών
διατάξεων, που είτε εισάγονται για
πρώτη φορά είτε αποτελούν
τροποποιήσεις υφιστάμενων νόμων, μέσω των οποίων επιδιώκονται οι εξής πολύπλευροι
στόχοι:
1.  Αντιμετώπιση
χρόνιων παθογενειών-και όχι απλά καταπολέμηση συμπτωματικών φαινομένων.
2.  Εξισορρόπηση
ανισοτήτων και αντιμετώπιση αδικιών.
3.  Στήριξη
ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων (άνεργοι, ανάπηροι κλπ.)
4.  Ενδυνάμωση
του κρατικού μηχανισμού έτσι ώστε να γίνει πιο αποτελεσματικός και πιο φιλικός
στον πολίτη.
5.  Ενδυνάμωση
του ασφαλιστικού συστήματος και ολοκλήρωση της μεταρρύθμισής του.
6.   Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στο πεδίο της
κοινωνικής ασφάλισης
7.  Αντιμετώπιση
της γραφειοκρατίας και επίσπευση διαδικασιών
8.  Ενίσχυση
ελεγκτικών μηχανισμών και διαφάνεια
9.  Καταπολέμηση
αδήλωτης και ανασφάλιστης εργασίας
10.             
Στήριξη των ανέργων και προσπάθεια
επανένταξής τους στην αγορά εργασίας.
11.             
Αντιμετώπιση εισφοροδιαφυγής και
φοροδιαφυγής
12.             
Προστασία δημοσίων λειτουργών για την
αποτελεσματική άσκηση των καθηκόντων τους.
13.             
Αποτροπή και παραδειγματισμός ως προς
μελλοντικές παραβατικές συμπεριφορές τόσο
πολιτών όσο και δημοσίων λειτουργών,
μέσω της αυστηροποίησης των ποινών και των κυρώσεων.
14.             
Εξοικονόμηση πόρων μέσα από τη μείωση
γραφειοκρατικών δαπανών. Ενδεικτικά αναφέρω πως μόνο από το σύστημα Αριάδνη υπολογίζεται πως θα
εξοικονομηθούν περίπου 500 εκατ. ευρώ
ετησίως
.
15.             
Ορθολογική αξιοποίηση της περιουσία του
δημοσίου, προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα διασπάθισης δημοσίου
χρήματος.
Προκειμένου
να επιτευχθούν τα παραπάνω υπάρχουν δύο πολύ σημαντικές προϋποθέσεις:
1.  Να
συνεργαστούν αποτελεσματικά και συντονισμένα φορείς και οργανισμοί του
Δημοσίου.
2.  Να
αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητες των πληροφοριακών συστημάτων (δημιουργία βάσης
δεδομένων και διασταύρωση των πληροφοριών σε παρόντα χρόνο).

Ας δούμε τώρα πώς τα παραπάνω εφαρμόζονται μέσω του νομοσχεδίου, το οποίο
χωρίζεται σε τρία μέρη.

Α.
Το πρώτο μέρος αφορά στην αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική
Ασφάλιση
και περιλαμβάνει τις εξής βασικές ρυθμίσεις:
·        
Θεσπίζεται το σύστημα Αριάδνη στο
οποίο θα καταγράφονται όλες οι
ληξιαρχικές μεταβολές των ασφαλισμένων (γάμοι, γεννήσεις τέκνων, θάνατοι κλπ)
προκειμένου να αντιμετωπιστούν φαινόμενα όπως η παράνομη είσπραξη συντάξεων από
συγγενείς και οικείους του θανόντος, συντάξεις χηρείας που συνέχισαν να
εισπράττονται από πρώην δικαιούχους που σύναψαν νέο γάμο, οικογενειακά
επιδόματα που καταβάλλονται σε διαζευγμένους κλπ.
,  που κόστιζαν στο ελληνικό κράτος
420 εκ ετησίως, όπως έμμεσα εκτιμήθηκε από τα αποτελέσματα των πρόσφατων
απογραφών.
Το σύστημα Αριάδνη προβλέπει
τη δημιουργία Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Ληξιαρχικών Πράξεων στο
Υπουργείο Εσωτερικών
, από το οποίο θα αντλούν στοιχεία φορείς όπως η Γενική
Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), ο ΕΟΠΥΥ κλπ. Με βάση τα στοιχεία
που συγκεντρώνονται στη βάση δεδομένων η ΗΔΙΚΑ προχωρά στους αναγκαίους
διασταυρωτικούς ελέγχους, η οποία μόλις διαπιστώσει παρατυπίες προβαίνει  άμεσα σε αναστολή της καταβολής της παροχής
και ταυτόχρονα ενημερώνει τον ΕΟΠΥΥ.
Σημειώνεται ότι το εν λόγω
σύστημα δεν συνεπάγεται κόστος (χρηματικό ή/και γραφειοκρατικό) για τον πολίτη.
Αντίθετα,  η ετήσια εξοικονόμηση
δαπάνης από τη θέσπιση του συστήματος «Αριάδνη» προβλέπεται να είναι
478.000.000 ευρώ
και αναλύεται ως εξής:
-337.000.000 επί των
προϋπολογισμών των ΦΚΑ (247.000.000 ευρώ εξοικονόμηση δαπάνης από κύριες
συντάξεις, 35.000.000 ευρώ εξοικονόμηση δαπάνης από επικουρικές συντάξεις και
επί πλέον 55.000.000 ευρώ εξοικονόμηση από την κατάργηση φαινομένων παρατυπίας
στις συντάξεις λόγω θανάτου).
– 61.000.000 ευρώ
εξοικονόμηση επί του κρατικού προϋπολογισμού για τις συντάξεις του Δημοσίου.
– 80.000.000 ευρώ ετήσια
αύξηση εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού λόγω εντοπισμού και φορολόγησης
διαφεύγουσας μέχρι σήμερα φορολογητέας ύλης από κάθε μορφή σύνταξης.

Παράλληλα, και
συμπληρωματικά προς τα παραπάνω, προβλέπεται η πλήρης ενημέρωση της
ηλεκτρονικής βάσης της ΗΔΙΚΑ και των Ταμείων με πλήρη καταγραφή ΑΦΜ και ΑΜΚΑ ανά σύνταξη, στο σύνολο των
καταβαλλόμενων συντάξεων.
Ήδη από 1-1-2013 έχουμε
ξεκινήσει μια συστηματική προσπάθεια ανεύρεσης του ΑΦΜ και ΑΜΚΑ ανά σύνταξη
καθώς είναι απαραίτητο και αναγκαίο στοιχείο για τον πλήρη έλεγχο και την
παρακολούθηση με απόλυτα διαφανή τρόπο της εφαρμογής των νόμων στο ασφαλιστικό
μας σύστημα.
Μέχρι σήμερα με επίμονη
προσπάθεια και ηλεκτρονικές ταυτοποιήσεις 
έχουμε περιορίσει σημαντικά τις αποκλίσεις.
·        
Πειθαρχικές παραβιάσεις δημοσίων
υπαλλήλων
Αυστηροποιείται η
αντιμετώπιση των παραβατικών συμπεριφορών
υπαλλήλων του
δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα που στρέφονται κατά του ασφαλιστικού
συστήματος. Θεσπίζεται ως ιδιώνυμο έγκλημα η μη συμμόρφωση του υπαλλήλου με τις
διατάξεις του παρόντος νόμου και τιμωρείται τόσο ο δόλος όσο και η αμέλεια.
Επίσης, προβλέπεται η
δυνατότητα του θιγόμενου φορέα να προσφεύγει κατά του ιδιώτη που ωφελήθηκε
παράνομα και κατά του υπαλλήλου που με τη συμπεριφορά του ευθύνεται για την
παρανομία αυτή.
Σε ορισμένες από τις διατάξεις
υπάρχουν αντιδράσεις από συνδικαλιστικούς φορείς του δημοσίου. Εκείνο όμως που
πρέπει να γνωρίζουμε, ειδικά υπό τις παρούσες συνθήκες είναι ότι ο λαός θέλει
να εφαρμόζεται σε όλα τα επίπεδα του δημοσίου βίου η ρήση «καθαρός ουρανός
αστραπές δεν φοβάται».
·        
Ενίσχυση ελεγκτικών μηχανισμών
o    Καθιερώνεται
η συνδρομή της Υπηρεσίας Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού
Εγκλήματος
στο ελεγκτικό έργο του ΣΕΠΕ και της ΕΥΠΕΑ (Ειδικής Υπηρεσίας
Ελέγχου Ασφάλισης), σχετικά και με την ανασφάλιστη και αδήλωτη εργασία.
o    Θεσμοθετείται
το πιστοποιητικό ασφαλιστικής συμμόρφωσης για τις μεγάλες επιχειρήσεις.
·        
Καταπολέμηση αδήλωτης εργασίας
o    Προβλέπονται
ειδικές κυρώσεις στην περίπτωση αδήλωτης εργασίας, στην οποία ο απασχολούμενος
λαμβάνει ταυτόχρονα επίδομα ανεργίας.
·        
Καταπολέμηση γραφειοκρατίας και
εισφοροδιαφυγής
o    Η
ΗΔΙΚΑ μετατρέπεται σε ενιαία αρχή καταβολής συντάξεων
από
1-7-2013, γεγονός που συμβάλει στη διαφάνεια και στην ταχύτερη απονομή των
συντάξεων καθώς συνδέεται με το ΔΙΑΣ. Πλέον δεν θα αποστέλλονται εκκαθαριστικά
των συντάξεων σε κανένα συνταξιούχο καθώς τα σχετικά ποσά θα εμφανίζονται
προσυμπληρωμένα στην ηλεκτρονική δήλωση κάθε συνταξιούχου.
Έτσι μειώνεται
σημαντικά το διοικητικό κόστος, εξοικονομούνται ανθρώπινοι πόροι, καταπολεμάται
η γραφειοκρατία αλλά προκύπτει και ένα ιδιαίτερα σημαντικό όφελος από τον
περιορισμό της φοροδιαφυγής, που έχει διαπιστωθεί (από πρόσφατες ηλεκτρονικές
διασταυρώσεις) σε εισοδήματα συνταξιούχων 
ύψους 80 εκατ. ευρώ λόγω της ανακριβούς δήλωσης των εισοδημάτων τους από
συντάξεις.
o    Διασφαλίζεται η κινητή περιουσία των
Επιθεωρητών Εργασίας
σε περιπτώσεις δολιοφθοράς.

Β.
Το δεύτερο μέρος αφορά στο ΣΕΠΕ, τον ΟΑΕΔ και άλλες διατάξεις εργασιακών
ζητημάτων
 και περιλαμβάνει:
·        
Διατάξεις που αφορούν στο ΣΕΠΕ
(τροποποίηση του νόμου περί αναμόρφωσης του Σώματος (3996/2011)) και
περιλαμβάνουν τον επαναπροσδιορισμό των συμφιλιωτικών διαδικασιών και της
επίλυσης των εργατικών διαφορών.
·        
Διατάξεις που αφορούν στον ΟΑΕΔ
o    Στο
διοικητικό συμβούλιο του ΟΑΕΔ εντάσσεται και εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ελληνικών
Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ)
o    Όλες
οι εισφορές που καταβάλλονται υπέρ των κλάδων και λογαριασμών του ΟΑΕΔ
αποτελούν κοινωνικούς πόρους, επί των οποίων δεν μπορεί να γίνει κατάσχεση,
όπως και επί των τραπεζικών καταθέσεων του ΟΑΕΔ.
o    Δίνεται
για πρώτη φορά η δυνατότητα σε κατόχους άδειας ασκήσεως επαγγέλματος,
ασφαλισμένους ή μη σε οικεία ασφαλιστικά ταμεία, που δεν ασκούν ελευθέριο ή
άλλο επάγγελμα, να μπορούν να εγγράφονται ως άνεργοι στο μητρώο ανέργων του
ΟΑΕΔ,
αξιοποιώντας παράλληλα τα μέτρα της πολιτείας για την
ένταξη/επανένταξή τους στην αγορά εργασίας.
o    Ορίζεται
ότι συμμετοχή σε προγράμματα Επαγγελματικής Κατάρτισης ανέργων δεν αποτελεί
λόγο διαγραφής των εγγεγραμμένων στον ΟΑΕΔ.
Η διάταξη αυτή
θεωρήθηκε επιβεβλημένη καθώς το ισχύον καθεστώς λειτουργούσε αποτρεπτικά στην
συμμετοχή των ανέργων στα εν λόγω προγράμματα, αφού η συμμετοχή τους
συνεπαγόταν μηδενισμό του χρόνου ανεργίας, ο οποίος αποτελεί σε ορισμένες
περιπτώσεις, κυρίως συμβάσεων ορισμένου χρόνου, βασικό κριτήριο επιλογής.
o    Θεσμοθετείται
ο Ενιαίος Λογαριασμός για την εφαρμογή κοινωνικών Πολιτικών (Ε.Λ.Ε.Κ.Π.), καθώς
πλέον ο ΟΑΕΔ απορροφά τις αρμοδιότητες του Ο.Ε.Ε (Οργανισμού Εργατικής Εστίας)
και του Ο.Ε.Κ (Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας), όπως κοινωνικός τουρισμός,
στεγαστική προστασία του εργατικού δυναμικού κλπ.
·        
Διατάξεις του Υπουργείου Εργασίας,
Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.
o    Αναγνωρίζεται
θεσμικά ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) ως ισότιμος των
λοιπών αντιπροσωπευτικών εργοδοτικών οργανώσεων
και
κατά συνέπεια συμμετέχει σε όλα τα συλλογικά όργανα και εκπροσωπήσεις της
χώρας, όπου προβλέπεται συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων.
Σημειώνεται ότι ο ΣΕΤΕ
περιλαμβάνει 14 πανελλήνιες κλαδικές ενώσεις και εκπροσωπεί περισσότερες από
50.000 επιχειρήσεις που ανήκουν σε ένα μεγάλο φάσμα δυναμικών οικονομικών
δραστηριοτήτων. Η εν λόγω απόφαση καταδεικνύει τη σημασία που δίνει η Κυβέρνηση
στην ενίσχυση του τουρισμού και τη βούληση να συνεργαστεί με όλους τους
αρμόδιους φορείς προς την κατεύθυνση της αναγωγής του σε βασικό πυλώνα της οικονομίας και κύριο μοχλό για έξοδο της χώρας από την
κρίση.

Γ.
Το τρίτο μέρος περιλαμβάνει διατάξεις για την Κοινωνική Ασφάλιση,
οι
κυριότερες εκ των οποίων είναι οι εξής:
  • Καταργούνται
    δ
    ώδεκα θέσεις
    ειδικών συνεργατών του Υπουργού Εργασίας,

    Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας από τη Γενική Γραμματεία Κοινωνικών
    Ασφαλίσεων.
·        
Δημιουργία στην ΗΔΙΚΑ από 1/4/2013 Ηλεκτρονικού
Αρχείου Ακίνητης Περιουσίας
όλων των φορέων που εποπτεύονται από το
Υπουργείο, με σκοπό την αξιοποίηση και την ορθολογική διαχείριση της περιουσίας
του δημοσίου.
Το
συνολικό ετήσιο όφελος από εξοικονομήσεις λειτουργικών εξόδων για το Υπουργείο
Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας ανέρχεται στο ποσό των 2.642.000
ευρώ. Από την άλλη, με την απόφαση για καταγγελία μισθωτηρίων συμβολαίων ήδη
έχει επιτευχθεί επιπλέον εξοικονόμηση. Με τις ανωτέρω πολιτικές αλλά και με τη
γενικότερη στρατηγική συστεγάσεων του υπουργείου καθώς και με τον εξορθολογισμό
του δικτύου υποκαταστημάτων του ΟΑΕΕ σε 36 πόλεις προέκυψε ήδη  μείωση δαπανών στέγασης του Υπουργείου
Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας κατά 2.300.000 ευρώ ενώ και με
προγραμματισμένες συστεγάσεις φορέων ΙΚΑ και ΟΑΕΕ αναμένεται εντός του Α
εξαμήνου περιορισμός δαπανών κατά 390.000 ευρώ. Συνολικά το όφελος, που
προκύπτει ως εξοικονόμηση από τις ανωτέρω συντονισμένες δράσεις αναμένεται να
ξεπεράσει τα 5.332.000 ευρώ ετησίως
·        
Ως προς τη λειτουργία των ΚΕΠΑ λόγω
των μεγάλων καθυστερήσεων και της αναμονής που παρουσιάζεται στους ελέγχους και
τη χορήγηση πιστοποιητικών:
o    Ενισχύεται
με ιατρικό προσωπικό (μπορούν να υπηρετούν κι όσοι έχουν σύμβαση ορισμένου
χρόνου) και με διοικητικό και γραμματειακό προσωπικό.
o    Παρατείνεται
η καταβολή της σύνταξης αναπηρίας για ένα εξάμηνο (για όσους κατά την
προηγούμενη κρίση είχα ποσοστό αναπηρίας πάνω από 67%).
·        
Προβλέπεται η δυνατότητα χορήγησης
σύνταξης από τον ΟΓΑ
ακόμα και αν ο ασφαλισμένος οφείλει εισφορές που δεν
ξεπερνούν τις 4.000 ευρώ.
·        
Απλουστεύεται 
το καθεστώς ασφάλισης των ιδιοκτητών
τουριστικών καταλυμάτων
με μόνο κριτήριο τη δυναμικότητα ως προς τον αριθμό
των δωματίων.
·        
Προβλέπεται η δυνατότητα επανεγγραφής στην
κύρια και επικουρική ασφάλιση του ΟΑΕΕ,
ατόμων (πρώην
ασφαλισμένων) τα οποία διέκοψαν παλαιότερα το επάγγελμά τους και σήμερα έχουν
νέα επαγγελματική δραστηριότητα ως επαγγελματίες.
·        
Διευρύνεται η φορολογική βάση με τη χρήση του
εργόσημου  και σε όσους παρέχουν
υπηρεσίες καθαρισμού και φροντίδας κήπου σε κοινόχρηστους χώρων πολυκατοικιών
(εφόσον δεν είναι υπάλληλοι ή μέλη εταιριών) και σε εργάτες γης.
·        
Παρατείνεται η ασφαλιστική κάλυψη
(ιατροφαρμακευτική περίθαλψη) ανέργων μέχρι τις 28-2-2014
.

Κύριε Πρόεδρε, κύριες
υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Σε ένα καθεστώς ευρωπαϊκής
αβεβαιότητας που διαρκώς επιτείνεται μέλημα της ελληνικής κυβέρνησης την οποία
στηρίζουν η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜΑΡ, είναι ο άνθρωπος, είναι ο έλληνας
πολίτης, είναι ο εργαζόμενος και ο συνταξιούχος οι οποίοι στα τελευταία τρία
χρόνια έχουν σηκώσει το βάρος της προσπάθειας εξόδου από την κρίση.
Η κυβέρνηση αποδεικνύει ότι
κάθε φορά που ο συνθήκες θα το επιτρέπουν θα προχωρά σε διορθωτικές πολιτικές
υπέρ των ασθενεστέρων οικονομικά τάξεων. Στη λογική αυτή κινείται το παρόν
σχέδιο νόμου το οποίο καλώ τους συναδέλφους να υπερψηφίσουν”.