Tuesday , July 23 2024

Ομιλία στη Βουλή για την παιδεία: Η παιδεία πρέπει να αποτελέσει το μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας

Για
την  ανάγκη να εγκαταλείψουμε τις
αγκυλώσεις του παρελθόντος και να πετάξουμε τους κομματικούς παραμορφωτικούς
φακούς τους οποίους ως σήμερα χρησιμοποιούσαμε, ώστε η παιδεία να αποτελέσει το
μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας στη σύγχρονη ανταγωνιστική
εποχή, μίλησε ο Βουλευτής Ηλείας της Δημοκρατικής Συμμαχίας Γιώργος Κοντογιάννης
κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα στην
ολομέλεια της Βουλής. Ακολουθούν βασικά σημεία της ομιλίας.

«… Είναι
βέβαιο ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να γίνει κέντρο σπουδών και σε μεταπτυχιακό
επίπεδο, όχι μόνο των Βαλκανίων, αλλά και της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Αντί,
λοιπόν, να προσελκύουμε φοιτητές, περισσότεροι νέοι μας φεύγουν στο εξωτερικό
για να σπουδάσουν, αλλά πλέον και να παραμείνουν εκεί για να δουλέψουν. Αυτό
αποτελεί τη μεγαλύτερη απόδειξη πως το σύστημα με την παρούσα μορφή έχει
αποτύχει. Χρειάζονται, λοιπόν, ριζικές τομές.
…Το παρόν
νομοσχέδιο, έχει την πρόθεση να αντιμετωπίσει παθογένειες ετών. Χτυπάει σ’ ένα
βαθμό τον κομματισμό στα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά ιδρύματα, τα οποία
στόχος είναι να πάψουν να είναι εκτροφεία κομματικών στελεχών και
προπαρασκευαστές συνδικαλιστών δημοσίου.
Επικεντρώνει
τη δραστηριότητα των καθηγητών αποκλειστικά στη διδασκαλία και την έρευνα,
βάζοντας σε δεύτερη μοίρα τη συμμετοχή τους στα ζητήματα διοίκησης.
Καταργεί
το άσυλο με τον αναχρονιστικό τρόπο που ίσχυε. Δίνει τη δυνατότητα στα Ιδρύματα
να έχουν χρηματοδότηση επιπλέον της κρατικής. Επιτρέπει και διευκολύνει τη
σύνδεση των ιδρυμάτων με την κοινωνία και την αγορά.
…Η
επιτυχία όμως της μεταρρύθμισης θα εξαρτηθεί από το κατά πόσον θα εφαρμοστούν
στην πράξη αυτές οι αρχές και από το κατά πόσο η ακαδημαϊκή κοινότητα θα
πειστεί τελικά για τη σκοπιμότητα του όλου εγχειρήματος. Δυστυχώς τα μηνύματα
δείχνουν ότι θα έχουμε έναν πολύ δύσκολο χειμώνα. Δυστυχώς πάλι θα πληρώσουν
αυτοί που δεν φταίνε, που δεν είναι άλλοι από τους φοιτητές.
…Τελικά,
μήπως η εφαρμογή ή όχι του νόμου στη συγκεκριμένη περίπτωση λαμβάνει άλλη
διάσταση, γενικότερη, που έχει σχέση με τη δυνατότητα της Κυβέρνησης να
εφαρμόσει ή όχι την πολιτική της; Γιατί το μεγάλο πρόβλημα αυτής της Κυβέρνησης
είναι ότι ψηφίζει νόμους που δεν τους εφαρμόζει και δυστυχώς σας έχουν πάρει
χαμπάρι και στο εξωτερικό. Γι’ αυτό ακριβώς αμφισβητείται η δυνατότητά σας να
βγάλετε τη χώρα από την κρίση.

Να στηριχθεί η έρευνα

Η στήριξη
του ερευνητικού τομέα είναι αναγκαία όχι μόνο γιατί μπορεί να αποτελέσει μοχλό
ανάπτυξης για τη χώρα μας, αλλά κυρίως γιατί θα βάλει φρένο στη μετανάστευση
υψηλού επιπέδου επιστημόνων στο εξωτερικό, οι οποίοι αναγκάζονται να αφήσουν
τον τόπο τους, γιατί πραγματικά οι συνθήκες που τους παρέχονται δεν είναι οι
κατάλληλες για να εξελίξουν την επιστήμη τους .
 Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάζει στο βιβλίο
του «Επενδύοντας στη φυγή η διαρροή επιστημόνων από την Ελλάδα την εποχή της
παγκοσμιοποίησης» ο καθηγητής Λόης Λαμπριανίδης, 114.000 με 139.000 Έλληνες
πτυχιούχοι ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό, περίπου δηλαδή το 9% με 11% του
συνόλου των πτυχιούχων, ποσοστό πολύ υψηλότερο από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Μάλιστα περισσότεροι από 3.000 Έλληνες είναι καθηγητές στα αμερικανικά
πανεπιστήμια και 5.000 εργάζονται στα πανεπιστημιακά και ερευνητικά κέντρα της
Ευρώπης.
Δεν είναι λοιπόν, πραγματικά κρίμα, σε μια περίοδο
που όλα μοιάζουν αδιέξοδα, το πιο υγιές και ελπιδοφόρο κομμάτι αυτού του τόπου
να μεταναστεύει; Στο χέρι μας είναι να δημιουργήσουμε τις συνθήκες εκείνες που
θα κρατήσουν τους νέους επιστήμονες να προσφέρουν στον τόπο τους. Το παρόν
νομοσχέδιο αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία, η οποία όμως φοβάμαι ότι περνά
ανεκμετάλλευτη».